Góra Zelejowa w zimowej scenerii

Parę kilometrów na północ od Chęcin rozciąga się Pasmo Zelejowskie z najwyższym szczytem – Górą Zelejową o wysokości 361 m.n.p.m. Całe wzgórze objęte jest ochroną – Rezerwatem Góra Zelejowska. Z zachodniego skraju wzniesienia można podziwiać piękne widoki na Pasmo Chęcińskie, Grząby Bolmińskie, Grzywy Korzeczkowskie i nie tylko.

Zimą, kiedy spadnie śnieg, widoki są bajkowe.

Trasa wycieczki przez Górę Zelejową, Czerwoną Górę, Patrol do Bruszni

Wyznaczyłem trasę na jednodniową wycieczkę pieszą mającą długość około 15 km.

Wyruszyliśmy z Chęcin (ul. Zamkowa), kierując się niebieskim szlakiem w stronę zachodniego zbocza Góry Zelejowej. Następnie weszliśmy czarną ścieżką od zachodniej strony na Zelejową. Przeszliśmy granią całą Górę wchodząc w międzyczasie na czerwony szlak. Trzymając się szlaku szliśmy w kierunku Kielc. Po drodze mijaliśmy Czerwoną Górę, Rezerwat Jaskinia Raj, Górę Patrol, zeszliśmy do Zalesia. Następnie przez Białogon doszliśmy do podnóża Bruszni, a stamtąd dzielił nas już tylko kilometr do miejsca wyznaczonego na ognisko.

Grafika przedstawiająca trasę nie do końca pokazuje jej realny przebieg. Związane jest to z tym, że za pomocą mapa-turystyczna.pl można wyznaczyć trasę jedynie po szlakach.

Pisałem o tym wcześniej w artykule: https://www.piechur.com.pl/mapy-turystyczne/

Nie ma tam ścieżek dydaktycznych czy edukacyjnych, których fragmentami szliśmy. Nie mniej jednak 95% trasy pokazanej na grafice, zgadza się z rzeczywistą trasą.

góra zelejowa - piechur
Trasa wyznaczona za pomocą https://mapa-turystyczna.pl/

Przebieg wycieczki

Ruszyliśmy kilkuosobową grupą. Pogoda nam sprzyjała. Było troszkę słońca i lekki mrozik około -4 stopnie. Niewielki wiatr przestał być odczuwalny w lesie.

Mogłoby się wydawać, że trasa nie jest zbyt długa, a wzniesienia niezbyt wysokie. Były jednak fragmenty, które sprawiły nam trudności. Ścieżka dojściowa i szlak przez Górę Zelejowa prowadzi jej granią. Jest to droga po grzbiecie skalnym. Nawet latem trzeba uważać, żeby nie nabawić się kontuzji. Zimą, kiedy teren jest pokryty kilkunastocentymetrową warstwą białego puchu, zadanie jest jeszcze trudniejsze. Nie obyło się bez zjazdów na przysłowiowej „pupie”. Zalecam zabranie kijów, które bardzo ułatwiają przebycie tego fragmentu trasy.

Dalej podróż była znacznie łatwiejsza, chociaż zejście z Patrolu, który od strony północnej jest dość stromy, niektórzy przypłacili wywrotką.

Postoje robiliśmy krótkie, posilając się na nich prowiantem spakowanym wcześniej do plecaków.

O zmierzchu byliśmy na miejscu wyznaczonym na ognisko. Rozpaliliśmy ogień, upiekliśmy kiełbaski i w dobrych nastrojach wróciliśmy do domów.

Droga z Chęcin na Górę Zelejową

Wrażenia z wycieczki

Wyruszyliśmy na wyprawę w dobrych nastrojach i dobry humor towarzyszył nam całą drogę. Myślę, że w dużej mierze pomagały nam bajeczne widoki czy to z Góry Zelejowej, czy przepiękne lasy przyozdobione śniegiem. Czuliśmy się, jakbyśmy wkroczyli do krainy Królowej Lodu. Szczególnie piękne były sosny, świerki i jodły, których gałęzie uginały się pod ciężarem białego puchu. Nawet bukowy las na Patrolu wyglądał jakoś dostojniej niż zwykle.

Droga po grzbiecie Zelejowej też ma swój urok. Góra na szczycie jest porośnięta krzewami, które w czasie śnieżnej zimy tworzą coś na kształt białego tunelu. Podróż przez taki tunel jest niezapomnianym przeżycie.

Okraszenie całej wycieczki ogniskiem i zjedzeniem pieczonych na nim kiełbasek było ukoronowaniem naszej wycieczki. Mam takie odczucie, że jedzenie w lesie smakuje wyśmienicie.

Jeśli chcecie przeżyć równie piękne chwile, to radzę się pośpieszyć, bo prognozy wróżą, że już niedługo będziemy cieszyć się śniegiem.

Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do komentarzy.

Ekipa wędrująca po grani Góry Zelejowej
Ściana kamieniołomu na Górze Zelejowej

Zachęcam do lektury innych artykułów na moim blogu